
Titan Denizaltısı Faciası: Son Anları Ortaya Çıktı!
Oceangate'in Titan denizaltısının hazin sonu, destek gemisinde kaydedilen görüntülerle bir kez daha gündeme geldi. Haziran 2023'te Titanik'in enkazını görmek için yapılan ve felaketle sonuçlanan dalıştan yaklaşık 90 dakika sonra meydana gelen patlama, gemideki beş kişinin hayatına mal oldu. Yolcular, bu macera için kişi başı 250 bin dolar ödeyerek 3 bin 800 metre derinlikteki gemiyi görmeyi ummuşlardı.
"Bu Patlama da Neydi?" Şaşkınlığı
BBC'nin "Implosion (Patlama)" adlı belgeseli için ABD Sahil Güvenliği'nin (USCG) soruşturma dosyalarına erişildi. USCG tarafından elde edilen görüntülerde, Oceangate CEO'su Stockton Rush'ın eşi Wendy Rush'ın, denizaltının destek gemisinden patlama sesini duyduğu ve "Bu patlama da neydi?" diye sorduğu anlar yer alıyor. Bu video, son iki yılını denizaltının arızasını araştırmayla geçiren USCG Deniz Soruşturma Kurulu'na delil olarak sunuldu.
Belgeselde ayrıca, denizaltının yapımında kullanılan karbon fiberin, ölümcül dalıştan bir yıl önce parçalanmaya başladığı bilgisi de yer alıyor. Titan'ın destek gemisi, Atlantik Okyanusu'nda dalış yaptığı esnada denizaltının yanındaydı. Videoda, kocasıyla birlikte Oceangate'in yöneticisi olan Rush, Titan'dan kısa mesaj göndermek ve almak için kullanılan bir bilgisayarın önünde görülüyor.
Kapı Çarpmasına Benzer Ses ve Ardından Gelen Felaket
Denizaltı yaklaşık 3 bin 300 metre derinliğe ulaştığında, kapı çarpmasına benzer bir ses duyuluyor. Birkaç dakika sonra denizaltıdan iki ağırlık düşürdüğüne dair bir mesaj alınıyor, bu da dalışın beklendiği gibi ilerlediği yanılgısına neden oluyor. Ancak USCG, bu gürültünün aslında Titan'ın patlama sesi olduğunu belirtiyor. Denizaltı arızalanmadan hemen önce gönderilmiş olması gereken kısa mesajın gemiye ulaşması, patlama sesinden daha uzun sürüyor.
Karbon Fiberdeki Tehlike ve Uyarılar
Karbon fiber, derin deniz dalgıçları için oldukça alışılmadık bir malzeme çünkü basınç altında güvenilmez olarak değerlendiriliyor. Bilinen bir sorun, delaminasyon adı verilen bir süreçle karbon fiber katmanlarının birbirinden ayrılabilmesidir. USCG, gövdenin karbon fiber katmanlarının, Titanik'e faciadan bir yıl önce yapılan bir dalış sırasında (Titan'ın yaptığı 80'inci dalış) parçalanmaya başladığına inanıyor.
Ölümcül dalıştan önce, derin deniz uzmanları ve bazı eski Oceangate çalışanları tarafından Titan'ın tasarımı konusunda uyarılar yapılmıştı. Hatta bazıları Titan'ı “iğrençlik” olarak tanımlamış ve felaketin “kaçınılmaz” olduğunu söylemişti. Titan hiçbir zaman bağımsız bir güvenlik değerlendirmesinden geçmemişti ve yolcuların oturduğu denizaltının ana gövdesi olan gövdesinin reçine ile karıştırılmış karbon fiber katmanlarından yapılmış olması büyük bir endişe kaynağıydı.
"Felaket Kaçınılmazdı" Uyarıları Göz Ardı Edildi
Titan denizaltısı faciası, derin deniz keşiflerinin risklerini ve güvenlik önlemlerinin ne kadar önemli olduğunu bir kez daha gözler önüne serdi. Uzmanların uyarılarına rağmen, Titan'ın tehlikeli yolculuğuna izin verilmesi, beş insanın hayatına mal oldu. Bu trajik olay, benzer maceralara atılmadan önce güvenlik protokollerinin titizlikle uygulanması gerektiğini acı bir şekilde hatırlatıyor. USCG'nin soruşturması devam ederken, bu facianın ardındaki tüm gerçeklerin ortaya çıkarılması ve benzer olayların yaşanmaması için gerekli önlemlerin alınması büyük önem taşıyor.